13 May 2013

Hari Kesihatan Sedunia

Assalamualaikum,

Aku dah plan dari awal minggu lepas yang pagi Sabtu tu aku nak pergi Gym. So memang right on time, pagi pukul 10 kiteorang pergi gym dekat NRG Fitness Seksyen 7. Sampai pukul 12.30. After that dengan baju berpeluh-peluh, muka selebet tak pakai bedak apa nie, Najwa ajak kiteorang teman dia pergi Bukit Cherakah kejap sebab office dieorang ada buat celebration dekat sana. 2 of her colleagues will finished their intern ship by this week.

Sumber dari Blog NRG Fitness Gym

Sampai dekat sana muka masing-masing memang selekeh gila. Aku kira nasib baik juga sebab dah salin baju masa kat gym tu. Najwa dengan baju tadi berpeluh-peluh pergi Bukit Cherakah. Sampai dekat tempat member dia, lega jugalah rasa sebab dieorang pun dok jalan kaki je. Semua dengan track suit, t-shirt and sport shoes. Tak lah segan sangat kan aku nie. After hang up for 1 1/2 hour, we all decided to go back because my colleague Ayu wants to collect her cookies by 3pm. Balik rumah muka kepenatan terbongkang depan tv. Dengan si Qalisya dok terbaring depan tv. Dengan dia sekali penat. Hahha.


Hari Rabu lepas after aku google2 and godek2 dekat internet pasal spa yang agak berpatutan harganya, aku terjumpalah Cendana Spa nie. Bila dah fikir-fikir and check balance duit gaji aku, so aku decide aku nak try package yang dieorang tawarkan. Hehhe. Semangat ni! Mula-mula aku just nak ambil pakej 1 yang ada Flower Foot Bath, Herbal Sauna dan Body Massage. Nasib baik masa aku book tu, (last minute gila) dieorang cakap hari Sabtu ada kosong. Pukul 5 petang. So apa lagi. Muka dah excited gila dah ni sebab aku baca komen-komen orang yang pernah pergi spa nie, dieorang kata best.

Sumber dari Ceriterajuwita.blogspot.com

Around 4.30pm, Wan datang ambil kiteorang pergi Seksyen 7 semula. Its ME TIME!! First time ever masuk Spa nie weh. Ehh takdelah first time. 2nd time. Tapi masa 1st time tu just buat Facial je dekat JB. Sampai-sampai tu masa naik tangga je dah bau harum dah. Memang senang kata worker dia semuanya peramah. Owner dia pun peramah.

Dia suruh kiteorang duduk sekejap dekat living hall dia. Sambil layan tv, aku perhati keliling spa tu. Maybe decoration dieorang biasa-biasa je. Tapi rasa damai je sebab semuanya jenis peramah. One of the girl (Anis) tanya confirm ke aku nak ambil pakej 1? Aku tanya boleh tukar ke? Then dia cakap dia boleh adjustkan time kalau kita nak tukar. So aku ambil pakej 2. Just tambah Milk Bath je. Najwa buat Whitening Facial sebab kebetulan time tu muka dia tengah teruk dengan jerawat and kulit kusam kan.


Untuk 20 minit pertama, aku kena rendam kaki dalam air suam yang ditabur dengan bunga daisy dan garam bukit. Garam tu pun dah wangi. Bau vanilla. Dia urut kaki aku sikit-sikit pastu sambil rendam kaki tu dia bagi minum air teh halia. 1st time minum tapi rasa dia sedap sangat. Serius wehh. Tak lah kelat macam orang lain cerita tu.

After Flower Foot Bath, dia panggil aku masuk bilik untuk buat Herbal Sauna. Ini pun first time. Hahha. Memang dia malapkan lampu, dengar bunyi ombak-ombak dengan cengkerik semua tu. Memang tenang gilalah rasa. Tapi agak bosanlah sebab aku dok tercongok sorang dalam sauna tu kan. Kalau baring confirm aku dah tidur. Nasib baik kena duduk je. Herbal Sauna nie 20 minit jugak. Tapi bila dah 10 minit dia akan datang check samada aku nie hidup lagi ke tak. Time nie memang mandi peluh gila gaban. After sauna, dia bagi minum segelas air kosong untuk refreshment.


Then tibalah masa yang ditunggu-tunggu. Body Massage! Full Body Massage okay! Sangatlah heaven kan sebab badan aku memang dah lama tak di urut. Nasiblah yang serve aku tu agak peramah. Nama dia Dira. Memang peramahlah senang kata. Body Massage ini ambil masa satu jam. Mula dari tapak kaki sampai punggung. Lepas itu dengan bahagian belakang badan dan bahu. After that pusing depan pula untuk urut perut, peha, bahu dan kepala. Part bahu tu memang dia bagi lebih sikit sebab urat bersimpul. Hahha kau kerja angkat batu ke apa nie?

 Last sekali Milk Bath. Milk Bath nie special sikit sebab si Qhalisya yang tukang tabur bunga ros dekat dalam tu and dia yang jiruskan air dekat belakang badan aku. Hehe terbaiklah anak mama nie kan! Okay mandi susu nie baik untuk relieve stress dan memutihkan badan. Kulit pun bau wangi dengan haruman susu dan bunga ros tu. Memang tenanglah sebab dia malapkan lampu bilik dan nyalakan lilin-lilin aromatherapy. It tooks only 30 minute. After 30 minutes dah siap terus lap badan dan salin baju. Memang best sangat Cendana Spa nie sebab semuanya peramah dan baik hati. Korang boleh tengok pakej-pakej yang ada dekat website dieorang okay!

Moral of the story. Hari Sabtu aku penuh dengan Cardio Training and end up with a spa package!

No comments: