25 April 2013

Budget Pertunangan

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Checklist untuk pertunangan dah siap. Semuanya berjalan dengan lancar. Kiteorang decide tak nak dulang hantaran banyak2. Cukuplah yang wajib saja. Yang penting, baju nikah kena ada, cincin tunang dan risik kena ada. Sirih Junjung/Tepak Sireh pun wajib ada. Selebihnya, kalau ada rezeki lebih baru kiteorang beli.

Bagi sebelah aku, kira agak beruntung sikit sebab 3 barang untuk dulang hantaran disponsor oleh Ibu2 Saudara aku. Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya aku dapat jimat dekat RM500 dekat situ. Door gift untuk tetamu juga Mak Anjang aku yang sponsor. 200 packs untuk tetamu, 50 packs untuk kanak-kanak. Dan yang paling penting, untuk katering, aku dah tak perlu risau sebab mak ngah dan ayah ngah akan sponsor everything termasuk untuk makan tengahari kami nanti (sebab Majlis Pertunangan akan dibuat pada waktu petang).

Apa yang perlu aku risaukan adalah Baju Nikah, Cincin Tunang dan Cincin Risik serta dulang hantaran dari Wan. Alhamdulillah sekali lagi. Bersyukur sangat-sangat sebab aku tak jadi beli cincin bulan lepas. Kiteorang akan beli 2 bentuk cincin hujung bulan ni. Nak tahu kenapa? Sebab last month, harga emas adalah RM195 segram. Sekarang cuma RM155 segram. Untuk tak untung? Itulah namanya berkat dari kita bersabar sedikit. Hehhe.

Baju nikah juga akan dibeli hujung bulan ini. Untuk baju aku, aku nak cari kain chiffon dan kain lace. Untuk veil aku tak jumpa lagi jenis yang cantik. Kiteorang nak pergi Jakel weekend nie. Memandangkan Jakel tengah buat offer untuk baju raya. So agak beruntung jugalah kan disitu. Untuk baju nikah Wan, aku nak beli Baju Melayu siap dengan Sampin dekat Jakel juga. Hihhi.

Untuk Majlis Pertunangan kiteorang ini, kiteorang cuma sediakan RM5000 termasuk kos family Wan datang Shah Alam dan Hotel Penginapan dieorang nanti. Hopefully tak lebih dari itu. :-)

No comments: