15 June 2012

Food Poisoning

Hello peeps!

This week, 2 kali aku kena diarrhea a.k.a Cirit Birit atau dalam bahasa berbunga-bunga dia "Cherry Berry". At first hari Selasa ritu. That one still boleh tolerate sebenarnya tapi disebabkan aku tengah demam, so keadaan jadi lemah semacam. Yeah my current condition jadi tak berapa bagus lately. Not sure whether it is because of wheather ke atau musim ke or whatever.

Second time, perghh this is the worst thing I ever had. Food Poisoning? Okay. Starting from 7.30 pm on last Wednesday dah mula cirit-birit. Mula nak ulang-alik ke toilet. Still boleh control lagi time tuh. But lepas pukul 10pm macam tu dah mula memulas semacam. Serius weh!

Dia kalau takat cirit birit tak melibatkan kesakitan di perut nie, aku still boleh kawtim lagi. Ini tak. Dia bagi memulas baekk punyalah kan! Dah macam orang kena senggugut dah tau. Berpeluh2 tahan sakit. Mujurlah dalam bilik aku memang ada toilet. So taklah kena buka pintu pergi luar bagai.

Aku memang macam nak nangis dah. Sampai pukul 5 pagi aku tak boleh tidur. Cemana nak tidur? Baru baring tak sampai 5 minit, perut dah kejang balik. Memang aku syak aku kena keracunan makananlah sebenarnya. By the time dalam pukul 3 tu dah start muntah-muntah. Tiap kali masuk toilet, tiap kali itu muntah-muntah. Sampai dah keluar air je dah.

Actually pagi tu aku tak sempat nak beli breakfast. Sampai depan ofis ngam2 pukul 8.05. Memang tak sempatlah. Then lunch hour tu aku beli dekat orang yang jual nasi bungkus dekat depan office aku nie. Yang kat tepi jalan tu. Sekali dengan Jemput-jemput cicah kuah kacang tuh. Aku memang kalau tak sempat nak beli lunch, memang aku tapau situ je. Then petang tu lepas kerja aku singgah makan dekat Sec 18, Shah Alam. Makanan yang aku order sebiji sama macam encik Yus punya. Nasi Goreng USA (Nasi Goreng + Daging masak merah + Telur Mata) dengan Air kosong. Dia boleh pula tak kena apa-apakan. Elok bertuwit lak tuh. Aku berguling2 sakit perut.

So semalam aku MC sehari. Doktor tu pun macam nak tak nak check aku kan. Just tanya aku sakit apa. Aku cakaplah cirit birit and muntah-muntah. Then dia terus tekan perut aku and bagi aku ubat buang angin and sakit perut je. Dah tu kelam kabut nak pi beli lunch dekat Bob's Corner. Detail okay sebab aku pun singgah makan kat situ jugak. Hehhe. Takde check temperature ke hape. Bengang gak ah sekejap.

So nie ikutkan hari ketiga aku sakit perut nie. Pagi tadi lepas breakfast bihun goreng, aku terus muntah balik. Hmmm. Sadis sungguh. But nasib baik lunch tadi aku boleh makan banyak. Lunch Department. Seafood Restaurant. Perut aku sekarang nie kejap memulas, kejap okay. Tapi tak boleh jalan laju-laju. Hadoihhh. Still kena makan ubat lagi. Hmm lagi satu aku nak tanya. Kalau cirit birit nie memang tak dak antibiotik ke?

P/S: Pesan doktor, kalau kena food poisoning, jangan minum susu, jangan makan makanan berminyak dan jangan makan makanan yang pedas. Sekian terima kasih.

No comments: