05 January 2012

Hidup di persimpangan



Jalan yang lurus. Happy. Sangat gembira. Sangat teruja. Sangat seronok. Tetapi. Tak semuanya akan sentiasa lurus. Jalan itu mungkin bertukar kepada persimpangan. Persimpangan yang kadangkala memeningkan kepala. Ke kiri? Mungkin jalannya tampak cantik. Hebat dan indah. Di hujungnya? Mungkin ada derita yang menanti. Atau ke kanan? Jalannya bengkak-bengkok. Semak samun. Dan kotor. Jalanan yang penuh derita. Akan tetapi dipenghujung jalan, akan ada kisah yang mungkin akan buat kita tersenyum gembira sepanjang masa.

Hidup tidak selalunya indah. Langit tak selalu cerah. Simpang itu mungkin bertukar. Dari kiri ke kanan. Mungkin akan sentiasa sama. Atau mungkin juga dihadapannya akan ada lebih banyak persimpangan yang harus kita tempuh. Hidup tidak akan berakhir dengan mudah. Segala kesulitan akan berada dekat dengan kita setiap masa. Dan sampai akhirnya nyawa kita terhenti. Maka terhentilah segala kesulitan.

Persimpangan ini mengajar kita erti kesabaran. Mengajar kita untuk berfikir. Jangan mudah mengeluh. Jangan mudah berputus asa. Analisa. Berfikir. Tentukan senarai jalan yang ada. Dan mula melangkah.


We can't get a rainbow if there is no rain. Kita tak akan dapat kebahagiaan jika tiada kesusahan.

No comments: