10 January 2013

Solat Tahajjud


SOLAT TAHAJJUD
  • Sebanyak-banyak Tahajjud 8 rakaat.
  • Sekurang-kurang Tahajjud 2 rakaat.
  • Waktunya setelah tidur bangun di tengah malam.
  • Terlebih afdhal di waktu sunyi 1/3 malam. 

Lafaz niat: 

“Sahaja Aku solat sunat Tahajjud 2 rakaat kerana Allah taala.” 

Rakaat pertama:
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-Kafirun (10 Kali)

“Katakanlah: Hai orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang aku sembah. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukku agama kamu dan untukkulah agamaku.”
Rakaat kedua:
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-Ikhlas (10 Kali)

“Katakanlah: Dia Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepadaNya segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia”


No comments: