06 November 2012

Soal hidup

Terlalu banyak yang ingin diceritakan pada anda semua sampai tak tahu nak mulakan yang mana dahulu. Mungkin setiap cerita itu harus disimpan sebagai memori sendiri. Mungkin juga sesuatu cerita itu akan mengundang amarah insan yang lain. Jadi aku hanya ingin bertindak untuk berdiam diri dan teruskan perjalanan merentangi liku-liku hidup ini dengan tenang dan gembira. Walau tidak semudah yang disangkakan, akan tetapi setiap yang terjadi itu ada sebab musababnya. Walaupun ianya tidak sesukar yang aku jangka akan tetapi aku tetap ingin belajar sesuatu darinya. Kesibukan ini mengajar aku erti membahagi masa. Di setiap waktu aku harus belajar untuk mencuri sedikit waktu untuk menenangkan fikiran dan berhibur. Walau cuma 2 minit.

Setiap insan akan menghadapi liku hidup yang berbeza. Janganlah kita samakan diri kita dengan mereka yang lain. Janganlah pula kita bandingkan diri kita sesama insan. Semuanya serba berbeza. Walau ada sedikit persamaan, akan muncul jua sedikit perbezaan. Pengakhirannya mungkin sama akan tetapi jalan ceritanya mungkin berbeza. Hidup ini harus dihargai. Hidup ini juga harus dinikmati.

No comments: