01 December 2011

Berjimat cermat itu wajib




Assalamualaikum.
Sigh! Aku start kerja isnin depan. Hmm berapa hari je lagi kan. Tak sabar lak rasa. Eventhough ada sedikit perasaan gementar. Tapi tak apa. Peluang dah aku rembat. Takkan nak sia-siakan. Ye dak? Hmm bila start kerja minggu depan, maknanya first gaji pun dapat bulan depanlah kan? Hahha stupid question.

Aku nak sangat next month dapat cuti krismas and dapat first gaji before krismas coz aku plan nak balik JB. My hometown of course. Hahha. Dah dapat gaji first memang aku niat nak belanja ibu and ayah makan sedap-sedap and belikan barang sikit.

Rite now aku tengah broke gila sebab tak berduit. Duit itu ada tapi ngam-ngam sampai tengah bulan kot. Hahha bengong. Hari itu aku kerja dekat kedai dobi pakcik aku dapat RM50 sehari. Bolehlah menyimpan. Then my ayah masukkan lagi RM100. Hmm so rite now dah tolak duit buka akaun Allianz, makan and beli barang dapur hari tu pada aku dah tinggal berapa je nie. Hmm pakcik aku suruh kerja balik tapi sumpah letih sangat-sangat. Hahha. 12 hours tu. And most of the time tak ada masa nak duduk lama.

Aku baru plan pagi nie nak pergi beli breakfast dekat bawah blok aku nie. Actually kawasan rumah nie memang banyak blok. Ada berpuluh-puluh kot. Majority student Uitm Shah Alam yang sewa sini. So makanan dia a lil bit murahlah. Still reasonable ah kan.

So aku fikir balik if aku turun bawah nanti, paling kurang kopak gak RM5 and kalau aku turun bawah, aku sure gedik nak beli topup kat kedai bawah lak. Perghh tak leh tak leh! Setiap sen sekarang ini amat bermakna dalam hidup aku. Thats why aku tengah rajin nak masak sendiri.

Hehhe tukar plan. Pagi nie aku nak breakfast roti and telur mata je. Then tengahari aku goreng telur masak sos ke kicap ke and makan dengan nasi putih. Aku dah kata. Aku masak untuk lepas diri sendiri bolehlah. Untuk jamu orang aku tak berani lagi. Hahha. Okay bye.

Target aku adalah untuk simpan separuh dari duit gaji aku.
Separuh dari simpanan itu untuk persiapan perkahwinan aku.
Hahha. Wehh seriuslah!

No comments: