30 November 2011

Resepi Nasi Goreng

Assalamualaikum.
Hmm rajin tak rajin aku dok masak nie? Actually tekak aku sakit. Tonsil aku bengkak. So bila aku telan something, dia akan rasa macam ngilu and ada rasa tajam. Hmm so kesimpulannya aku tak dapat nak rasa yang aku masak nie sedap ke tak ah kan.

Sorrylah gambar lupa nak ambil. Dah habis aku makan baru teringat nak ambil gambar. Pinggan pun tadi dah siap cuci kot. Hahha. Bongek sungguh. Aku buat nasi goreng biasa je. Serius memang nasi goreng bodoh-bodoh je kot. Bak kata ibulah kan.

Okay nie aku nak share resepi dia yang aku rembat dekat Google tadi. Tak silap aku dekat Myresepi.com kot.

Resepi nasi goreng paling simple.

4 Cawan Nasi putih
5 Biji Bawang besar
6 Ulas Bawang putih
1 Buku Kiub ikan bilis
2 Biji Telur(pukul dulu)
Sedikit lada, garam and Ajinomoto mengikut selera masing-masing.

Cara-caranya:

  1. Tumis bawang putih, bawang besar dan kiub ikan bilis yang dah ditumbuk hancur. Tumis sampai naik bau.
  2. Masukkan lada, garam dan Ajinomoto.
  3. Masukkan telur yang dah dipukul dan tunggu seketika kemudian kacau rata.
  4. Masukkan nasi putih dan kacau sampai dia betul-betul rata.
  5. Dah siap boleh hidangkan dengan ikan bilis yang dah digoreng terlebih dahulu.


Hehhe amacam! Simple tak simple? Trylah okay. For yang dah terror masak tu, tak payah baca pun takpe kot.

No comments: