11 April 2011

Sesi Update Belog Seringkas Mungkin Tapi Tak Boleh!

Assalamualaikum.
Hectic day huh? Hahha not really for me. But I do hate Mondays. Bukan benci sepenuhnya but just tak suka hari Isnin je. But my cuzzie said before. Cara untuk menyukai hari Isnin adalah dengan memakai apa-apa pakaian baru pada hari Isnin. Dengan ini kita akan lebih bersemangat untuk bekerja. Kadang-kadang tak perlu yang mahal-mahal. And tak semestinya tertumpu kepada baju. Boleh juga kalau nak pakai shawls baru or shawls lama dengan gaya baru. New slippers or whatever kan. I used to love that way. Hahha.



Okay hari Isnin memang customer tak berapa nak ramai. So still boleh relax lagi buat kerja apa yang patut. Hari Isninlah selalunya nak check stock and call supplier untuk order barang. After that nak kena check mana-mana payment yang masih belum clear ke hape. Normally hari Isnin memang hari yang busy dengan tugasan pejabat. Coz sepanjang masa kena mengadap telefon untuk call sana sini. Normally juga hari Isnin saya akan keluar lunch lambat sebab kawan saya yang kerja dekat office sebelah busy dengan mereka yang ingin berurusan dengannya.



My new workers kerja a bit faster than the older one. Dieorang dah pandai guna cash register and dieorang dah tahu nak pack barang apa tanpa disuruh dan juga dieorang dah tahu apa kerja yang harus diutamakan terlebih dahulu. Means that aku pernah cakap, pagi-pagi after dah siap mop lantai and sapu sampah, kena susun barang and check display items. If barang itu dah siap dipacking and masih tak susun, dieorang kena susun dulu. Then after that baru dieorang boleh tahu apa barang yang harus dipack dan sebaliknya. Tak susah kan?



Aku memang tak reti nak sound orang. Tapi if aku sound orang, aku memang nak dia faham betul-betul apa yang aku cakap. Contohnya if aku tak suka orang buat kerja sambil main SMS, aku tegur jelah. Aku cakap time kerja, kalau boleh jangan main SMS selalu. Nanti uncle marah. Then if dia dengar, dia ikutlah cakap aku. If kena sound dengan uncle pulak, itu aku malas nak masuk campur. Itu masalah kau kan.



Aku memang pantang orang buat kerja dua kali and separuh jalan. Sebab kalau apa-apa terjadi, aku malas dah nak sibuk buat kerja orang lain. Contohnya kalau aku suruh pack tepung and tepung yang paling akhir sekali berkemungkinan besar akan terkurang atau terlebih, aku nak tepung itu dilayan seperti yang lain juga. Maksudnya kalau tepung lain ada tampal sticker nama, berat kandungan dan harga, aku nak yang terakhir itu juga sama. Aku dapati since pekerja lama keluar, aku nampak banyak tepung tak ada pengenalan diri. Hmm nak tanya. Kalau ikut logik akallah kan. Korang tahu ke apa perbezaan antara tepung-tepung tersebut? Warnanya sama sahaja kan? Aku memang tak dapat nak bezakan. Unlesslah kalau korang nak gi uji kat makmal nak tentukan DNA tepung itu apa.



Okay aku rasa dah siap celoteh karutan aku. Take care semua! Salam.

No comments: