03 April 2011

New workers




Hectic! Tired! Amazed! Happy! I think none from this word can described what I feel now. Ouh yeah I've got two new workers. Salah seorang dari mereka berumur 40 tahun and another one is 42 years old. Ouh okay saya paling muda boleh tak? Hehhe malu tetiba.



Actually dieorang dari tempat kerja yang sama before this but saya memang dah tahu tempat lama mereka itu memang banyak penipuan berlaku. Contohnya ada seorang pekerja baru berumur 15 tahun masuk. Gaji bulan pertama je dah tolak EPF. What the?? Bayangkan ek. Budak tu sendiri cakap dia belum lagi daftar EPF. Adeh memang caranya agak berterus terang nak menipu kan.



Raya puasa pun tak dapat cuti. Raya cina pun haremmm nak dapat cuti. Angpau tempat lain dapat puluh ringgit but tempat dia RM5 je. Then boss dia siap sound "kalau ikut gua punya hati, gua tak nak bagi satu sen pun dekat lu" Perghhh nyirap je kan.



Okay dah habis cerita itu pulak kakak2 nie datang interview dekat Dairy Master. Hmm uncle memang dah pesan awal-awal dia tak nak yang muda sangat sebab nanti tak boleh nak diharap. Memang pun. Setuju sangat tuh. Kerja tak buat. Asyik nak melawa nak duduk dekat tempat aku kat depan. Memang tak ada harapanlah okay. That's my cash register. Jangan usik boleh tak? Hahha kejamm.



Okay boleh bayangkan tak kakak2 nie packing tepung 25kg dalam masa 1 jam sahaja? Okay my late worker boleh tak packing tepung sambil main SMS and it takes 2 hours or at least 2 and half hours nak siap. Memang vavi betull. Memang aku tak akan naikkan nama kau untuk senarai kenaikan gajilah kan. Hahha.



Minggu lepas barang baru banyak sampai serentak kan. Tepung je dah berapa ratus kilo. Saya ada cakap kat akak tu. "Kak nie KALAU BOLEH tepung nie settlekan dalam masa 2 minggu boleh tak? Sebab nanti barang baru sampai nanti takut lagi kelam kabut kan" And you know what. Esoknya dalam masa satu hari bekerja, dia dah pack 80kg tepung. Tak terbeliak pulak mata aku tengok. Even uncle pun geleng kepala tengok dah banyak yang siap. Dia siap cakap lagi if pekerja lama tu buat kerja, rasanya satu hari satu beg je kot dia bukak. Lepas itu siap main SMS and main game lagi kat handphone. That's why uncle menyampah amik budak muda sangat.



Right now kakak lagi sorang dah ada. Hmm tak payah tunggu esok. Hari nie punya kerja semua dah siap. Settled! And then memang bestlah sebab boleh berbual-bual semua. No more stressed face or whatsoever bila keluar makan. Hehhe. Muka senyum je memanjang sebab kepala tak stressed.



Sekarang tengah nak ajar kak safiah and kak ana cara nak guna cash register coz nanti kalau aku keluar makan tengahari takut susah lak orang nak bayar. Adeh.

No comments: