26 August 2014

Teaching

Hello creatures!

Dah dekat nak dua minggu aku start ajar anak aku dekat rumah. Home tuition. Save budget katanya. Hahha taklah. Sebab aku perasan zaman sekarang ni cikgu-cikgu jarang bagi homework dekat student. Tak tahulah maybe student dah 100% serap masuk dalam kepala time cikgu mengajar then tak perlu nak study apa2 lagi atau sekarang zaman oh-kesian-budak-darjah-satu-nak-buat-homework-banyak2 ke apa. Everytime balik kerja, mesti tanya anak aku ada homework ke tak? And most of the time she said "Takde". Okay serius weh aku pelik kenapa tak ada homework. Masa zaman aku dulu homework berlambak. Sebab tu aku pandai. Katanya...!

Lepas itu setiap kali aku suruh kira dalam kepala, congak dalam kepala, nombor simple2 je 2-1 ke 2+1 ke dia tak boleh buat. Kena buat 2 garis pastu tambah lagi 1 garis pastu baru kira berapa total. Haihh mamanya naik hantulah kejap. Yang tolak pergi tambah. Yang tambah pergi tolak. Itu yang nekad nak ajar sendiri dekat rumah tu. Warning papanya siap2. "B jangan masuk campur eh. Nak dia menangis sekarang ke nak kita yang menangis tengok dia tertinggal banding dengan kawan?" Hahha.

Tapi aku tak adalah sekejam mak tiri yang lain. Bila salah, aku tepuk tangan dia. Masalah si kecil ni dia kuat berangan. Bila dah berangan, mula nampak 21 jadi 12. Tambah jadi tolak. Lepas tu tanya bila mama nak ajar darab pula? Aku cakap "selagi tambah dengan tolak tak dapat markah penuh macamana mama nak ajar darab?" Senyap dia. Terus fokus buat kerja.

Alhamdulillah part tambah memang dia dah boleh catch up. Aku memang sengaja bagi latihan banyak2 so sambil mengira satu2 tu dia boleh masuk dalam kepala macamana nak congak pula.

Sekarang aku tengah cari strategi macamana nak ajar Bahasa Melayu pula ni. Weekend ni nak balik JB so ingat nak singgah Badan Bookstore nak beli buku latihan si Aqil dengan Qhalisya ni.

Doakanlah aku jadi mama yang penyabar ye!

No comments: